Joensuun Työväenyhdistyksen kannanotto: Katupartioita ei tarvita

12.1.2016

Joensuu on taas ikävällä tavalla julkisuuden valokeilassa. Jo unohduksiin painumassa ollutta skinimainetta elvyttävät nyt kaduilla ja ostoskeskuksissa liikkuvat Odinin soturit.

Nykyinen ja edellinen presidentti ovat selvin sanoin tuominneet eri puolille maata perustetut maahanmuuttovastaiset katupartiot. Kielteisesti niihin suhtautuu myös Joensuun poliisi, mutta hämmennystä ovat herättäneet poliisijohdon ja oikeusministerin ongelmaa vähättelevät, jopa hyväksyvät kannanotot. Outoa on myös, että hallituspuolueiden puheenjohtajat – Sipilä, Soini ja Stubb – eivät sanallakaan ole kommentoineet asiaa.

Joensuun Työväenyhdistys allekirjoittaa täysin Joensuun kaupungin kannanoton, jonka mukaan järjestyksenvalvonta ja turvallisuuden ylläpito kuuluu poliisille. Univormuasuiset nuorten miesten ryhmät huolestuttavat ja pelottavat ihmisiä. Etenkin kun motiivina näyttää useimmiten olevan maahanmuuttovastaisuus tai suoranainen rasismi. Jo yli 3 000 joensuulaista on allekirjoittanut ”Joensuu vapaaksi pelosta” -nettiadressin. Se on positiivinen osoitus ihmisten rohkeudesta.

Partioita ei tarvita, muuta apua kyllä. On ymmärrettävää, että turvapaikanhakijoiden suuri määrä yllätti ja herättää myös huolta. Hakemusten käsittelyä ja kielteisen päätöksen saaneiden palauttamista on nopeutettava, mutta ennen muuta on tehostettava maahanmuuttajien kotouttamista suomalaiseen yhteiskuntaan ja sen tapojen ja normien ymmärtämiseen.

Riitta Myller

Eveliina Reponen